Dé oplossing voor verpakken en vervoeren van vis
Ice Pack XL wordt door steeds meer visbedrijven gebruikt, constateert Hoogervorst. “Doordat de koelmatten voor 99 procent uit water bestaan, bevriezen ze gemakkelijk. Ze geven een goed gedoseerde en gelijkmatige koeling af aan hun omgeving. De gelvloeistof in de icepacks beweegt traag, waardoor de kou langzaam wordt afgegeven. Dat is gunstig voor het dooiproces. De temperatuur van de vis blijft zo tot wel twee dagen onder de twee graden Celsius.” De koelmatten zijn als halffabrikaat verkrijgbaar. “De losse vellen worden in kraanwater gelegd. Binnen twintig minuten zwellen de kussentjes op en daarna kunnen ze de vriezer in. In de tunnelvriezer zijn de icepacks na drie minuten klaar voor gebruik en in het vriesvak na vijf uur.” Ook na het bevriezen blijft Ice Pack XL flexibel, wat de kans op beschadiging klein maakt. “Het is een samengesteld product van non-woven doek, super absorberend poeder en een plastic top laag. De zachte doekzijde, die tegen het product wordt aangelegd, heeft een koudeafgifte van nul graden waardoor bevriezingsplekken op het product worden voorkomen.” Mocht de verpakking tóch stuk gaan, dan nog is er geen probleem. “De gel verandert in een sneeuwvormig poeder dat gemakkelijk van het product geveegd kan worden. Het is niet schadelijk voor het product en gezondheid. Integendeel, de gel wordt zelfs gebruikt voor de productie van worst.”
Hygiënisch
Ander voordeel is volgens Hoogervorst dat alle vloeistof in de icepacks zit, waardoor er geen smeltwater afgevoerd hoeft te worden. “Dat gaat de groei van bacteriën tegen en dat komt de kwaliteit van de vis ten goede. Er treedt bijvoorbeeld geen verkleuring op.” Het uitblijven van lekwater maakt de koelmatten zeer geschikt voor het gecombineerde transport, vervolgt de ondernemer. “Veel viswagens zijn voorzien van lekwatertanks voor het smeltwater, maar die zijn bij gecombineerd vervoer niet altijd aanwezig. Door het gebruik van Ice Pack XL kan vis voortaan gemakkelijk worden vervoerd.” Ook voor het luchttransport is het product zeer geschikt, weet Hoogervorst. “Naast het uitblijven van lekwater, kan ook het gewicht in de verpakking voor de helft gereduceerd worden. Bij het transport van tien kilo vis moet al snel twee kilo scherfijs worden toegevoegd en dat levert dus twee kilo aan extra luchtvrachtkosten op.” Ice Pack XL kan in diverse afmetingen worden gemaakt en is ook beschikbaar op een rol met een makkelijke afscheurperforatie. “De toepassingen zijn eindeloos”, concludeert de ondernemer. “De flexibele icepacks kunnen bijvoorbeeld ook voor de ambulante handelaren en visdetaillisten heel interessant zijn. Het gebruik is heel simpel en aanzienlijke kostenbesparingen zijn mogelijk op luchtvrachtkosten, ijsmachinekosten en claims op schade door lekwater en kwaliteitsverlies.”